10-А Українська мова

Покликання на підручник української мови                                                     https://shkola.in.ua/1707-ukrainska-mova-10-klas-hlazova-2018.html 

Malinskaja@ ukr.net


18.03.24

Тема. Написання не, ні з різними частинами мови.

Виконайте вправу 321.


19.02.24

Котрольна робота №4

Орфограма. Принципи української орфографії. Орфографічний словник. Орфографічна помилка. Літери на позначення ненаголошених е, и в корені слова. Апостроф. Позначення м’якості приголосних. Чергування голосних. Чергування і зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення. Спрощення приголосних

2 варант

Завдання 1─ 24 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

1. Літеру е треба писати у всіх словах у рядку

А   книж..чка, хлоп..ць,  гл..тати, тр…вати

Б  бер..зень, с…рдешний, кл..котіти, стеж..чка

В  виховат..ль, тр..мтіти,  д..ректор, мат..матика 

Г  б..ру, заб..рати, вер…сень, ш..потіти

Д  в...селий, ж…нитися, д…шево,  д…ригент

2. Виберіть правильний варіант написання назв територій, утворених від слів Вінниця, Харків, Хмельницький, Суми

А Вінничина, Харківщина, Хмельничина, Сумщина

Б Вінниччина, Харківщина, Хмельниччина, Сумщина

В Вінничина, Харківщина, Хмельничина, Сумшчина

Г Вінничина, Харківшчина, Хмельничина, Сумщина

Д Вінниччина, Харківшчина, Хмельниччина, Сумщина

3.Літеру е треба писати у всіх словах у рядку

А парч...вий, мереж...во, пр...подобний, слов...чко

Б буз...на, пр...дставлення, щ...бетати, поп...лище

В р...жисер, пр...чудовий, тр...нажер, п...чемо

Г пр...краси, пер...оформити, марганц...вий, дощ...чка

Д продзв...ніти,  тр...мтіти,  орд...н, бр..ніти

4. Літеру е треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка

А  мар..во, міл..на, кл..котати, м..тушня  

Б  л..вада, зв..личений, ск..лястий, зач..пити

В  мисл..ння, утвор..ний, прав..ло, гр..чаний   

Г  ш..ршавий, заскр..готав, бер..зень, заст..лати

Д  крап..лька, віт..рець, пов..рнутися, зд..рати

5. Усі слова написані правильно

А  форпосний, перстня, піаністці, пестливий   

Б студенцтво, диригентський,  почестний, протесний

В  турисці, вартісний, пропускний, пристрастним   

Г  страсний, устний свистнути, швидкісний

Д доблесний, контекстний,  агентство, шістдесят

6. Спрощення в групах приголосних позначається на письмі в усіх словах у рядку:

А сер...це, щас...ливий, форпос...ний   

Б вартіс...ний, совіс...ливий, тиж...невий

В облас...ний, президе...ський, якіс...ний   

Г кільк...сний, хвас...ливий, проїз...ний

Д блис.нути,   випус.ний,   виїз..иий

 

7. Позначте рядок, у якому в усіх словах на письмі відбувається спрощення приголосних

А   тиж...невий, шіс...надцять, облас..ний    

Б чес...но, корис...ливий, шелес...нути

В балас...ний, щас...ливий, заздріс...ний     

Г пес...ливий, , радіс...ний, перехрес..ний,

Д   кіс...лявий, буревіс...ник, кріпос..ний

8.Спрощення в групах приголосних на місці пропуску позначається на письмі в усіх словах рядка

А  блис..нути, улес..ливий, очис..ний, реміс..ник   

Б  проїз..ний, хрус..нути, балас..ний, віс..ник

В  доблес..ний, якіс..ний, хрес..ний, хворос..няк   

Г  безшелес..но, гіган..ський, виїз..ний, облас..ний

Д  корис..ний, заздріс..но, шіс..сот, тріс..нути

9. Помилку в написанні слова допущено в рядку

А  компостний, тоскно, серцевий       

Б  тижневий, зап'ястний, швидкісний

В  туристський, доблесний, у пустці    

Г  аванпостний, проїздний, злісний

Д  форпостний, агентство, обласний

10. Чергування у-в, і-й дотримано в рядку

А калина й явір, далеко в тумані,зник у темряві

Б заїхали у ворота, закинули у тил ворога, ішов і думав

В читала в газеті, оселились у  Києві, прийшов й запитав

Г в світлому класі, геть­ман і запорожці,   працював у кімнаті

Д Олексій і Ольга, Іван і Марічка, сіли в автобус

11. Чергування у-в, і-й дотримано в усіх рядках, ОКРІМ

А побувати   в Італії, крісло в кімнаті, участь у конкурсі                     

Б  кращий  у  команді, встиг ухопити, діти уміють 

В  пішла   в поле,у світлі сяйва, місяць і зорі                 

Г приїхала в  Україну, добрий і щирий, у складних випадках

Д щоденник у портфелі, виконана вправа, синтаксис і пунктуація    

12.У якому рядку при утворенні прикметників із су­фіксом -ськ- від усіх іменників відбудуться зміни приголосних при словотворенні?

А латиш, чех, козак, юнак   

Б Сиваш, птах, німець, товариш  

В турист, калмик, Париж, кріпак,

Г білорус, студент, Волга, туркмен    

Д Одеса, завод, журналіст, перекладач 

13. Усі слова пишуться з апострофом у рядку

А миш…як, без..іменний, Св…ятослав, перед…ювілейний

Б зав…язати, б…юро, кав…ярня, харків…янин

В  пуп…янок, п…єдестал, кон…юктивіт, Х…юстон

Г трав…янистий, св…ященник, моркв…яний,  торф…яний. 

Д  черв..як, рум..яний, мавп..ячий, без…язикий

14. Усі слова пишуться з апострофом у рядку

А з..еконо́мити, любов..ю, ком..юніке, розв…язано  

Б Лук..янівка, розв..язати, з..юрмитися, солов..ї

В торф..яник, духм..яний,сім..я, здоров..я    

Г грав..юра, надвечір..я,   пред..явник, кам..яне

Д трав..яний, прем..єра , св..яткувати, хом..як

15. Усі слова пишуться з апострофом у рядку

А повітр.я, невід..ємний, полум..я, від..їхав  

Б зв..язковий, з..ініціюва́ти, різнотрав..я, кав.. ярня

В Валер..ян, зім..яти, арф..яр, реп..ях    

 Г зав..язати, пуп..янок, р..юкзак, черв…як 

Д  львів..янин, різдв..яний, під...їзд, в..юн

16. Усі слова пишуться без апострофа в рядку

А об...єднати, під...їжджати, скл...янка, валер…янка.   

Б м...язи, різьб..ярство пор..ядок, р..яска

В перед... ювілейний, в...язка, бур…як, кам…яніти   

Г р... ясний,   медв…яний, р…яби́й, тьм..яний

Д дзв..якнути, присв...ячений, зім...ятий, кур...йозний 

17. Усі слова пишуться з апострофом у рядку

А м…ятний, роз...ятрений, рез..юме, роз..юшений  

Б без...ядерний, б..юджет, над..ярусний, зв…язати

В солов…ї, тьм…яно, кон...юктивіт, Лук...янівка   

Г пір...я, б..юро, зв…язок , об...єкт

Д ад..ютант, ін…єкція, кон..юнктура, Монтеск..є

18. Усі слова пишуться з апострофом у рядку

А фой..є, торф..яний, ін…єкція , р..юмсати         

Б  тім..я, підв..язати, дит..ясла, арф..яр

В к..ювет, р..юкзак, м..язи, верф..ю    

Г бар..єр, б..юро, в..є, любов..ю

Д б..юджет, б..юст, Мар..яна, м..якотілий

 19. На місці пропусків потрібно писати м'який знак  у всіх словах  рядка

А калинон..ці, чернівец...кий, сен..йор, вуз..кий  

Б кобзар.., с..огодні, лял..ці, здаєт..ся

В їд..мо, радіс..т.., багат..ма, німец..кий    

Г Гриц..ко, донец..кий, київс..кий, лікар..

Д Фед..чишин, бурул..ці, ган..ба, кишен..ці

20. М'який знак пишеться в усіх словах рядка

А спіл..но, чумац..кий, син..ого, вір..те    

Б ковал..ський, кін..чик, їдал..ня ,сл…ози

В близ..ко, Марин..ці, знат.. , молот..ба   

Г змал..ваний, пташинон..ка, віз..міт.., війс..ко

Д українс..кий, чес..кий, ходит.. , асоціативніс..ть

21. М'який знак   пишеться в усіх словах рядка, ОКРІМ

А тюр..ма велетен...ський, маляр...ський, по­сміхаєш...ся  

Б стан...те, вишен..,  малесен..кий, л..он

В прос...ба, копал...ня, близ..кий, медал..йон   

Г голівон...ка, приміс...кий, Галинон..ці, театрал...ність

Д зірон...ці,  кул..ці, сердец.., смієт..ся

22. М’який знак треба писати в усіх словах у рядку

А міл...ярд, н...юанс, медал...йон, ліплят..    

Б близ...кість, Ул...яна, залізниц.., т..мяний

В у скрин...ці, князівс...кий, галуз...ка, мен..ший   

Г віз...міть, рибал...ство, піт..мі, дон..ці

Д нен..чин, Натал..ці,  черешен..ці, близ..кість

23. Помилку допущено в рядку

А між’ярусний, розм’якнути, п'явки, ганчір'я                

Б без’ядерний, риб'ячий, рум’яний, п’ять

В духмяний,   прим’ятий, в'язка, бур’яний     

Г п’янко, дзвякнути, Дем’яненко, Дар’я

Д морквяний, зв’язний, любов’ю,свято

24. Помилку допущено в рядку

А  Приазов’я, рутвяний, вогонь, зав’язь              

Б морквяний, різдвяний, донька, Наталчин

В різьбяр, крякати, учительський, їдальня          

Г з’їсти, полум’я, тьмяний, менший

Д торф’яний, черв’як, крякати, волиньський

 

 







22.01.24

Тема. Чергування голосних

Опрацюйте матеріал в підручнику

Виконайте вправу 193. 


27.11.2023

Тема. Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність і доброзичливість). Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця.



31.1023

Тема. Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення

Виконайте письмово вправу 51 , вивчіть правила   § 6. 


30.10.2023.

Тема. Уроки мовленнєвого розвитку. Письмовий переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням.

Прослухайте переказ за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=iAmpSyR8Gjg, напишіть його й творче завдання та надішліть на ел. адресу.



17.10.2023.


Тема. Лексичне значення слова. Слово і контекст. Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність.

Прочитайте правила  § 4,5 підручника, виконайте письмово вправу 49. 


02.10.2023

Тема. Наголос у словах

Опрацюйте теоретичний матеріал.§ 18-20

Вивчіть правила 

 Виконайте вправу 152.




25.26.09.2023

 Діагностична контрольна робота

Завдання 1–5 мають по чотири варіанти відповіді, із яких лише один правильний.

Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.

(1) Основою мовленнєвої культури, безумовно, є грамотність, тобто дотримання загальноприйнятих норм у користуванні лексичними, фонетичними, морфологічними, синтаксичними, і стилістичними засобами мови.(2) Але цим поняття мовленнєвої культури не вичерпується. (3)Мовлення має бути не тільки правильним, а й лексично-багатим, синтаксично різноманітним. (4)Для того, щоб цього досягти,  вслухайтеся в живе мовлення, вдумливо читайте політичну, художню, наукову літературу, звертаючи при цьому увагу на вживання окремих слів, на особливо вдалі висловлювання, на побудову речень, користуйтеся словниками.

1. Орфографічну помилку допущено в слові  речення  

А першого                 Б другого                   В третього                 Г четвертого

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А першому                Б другому                  В третьому                Г четвертому

3. У називному відмінку в тексті вжито слово

А мови                       Б культури                В мовлення               Г висловлювання

4.Дієприслівниковий зворот є у реченні

А першому                Б другому                  В третьому                Г четвертому

5. Вставне слово в першому реченні можна замінити синонімічним

А без сумніву            Б уявіть собі  В мабуть                    Г чого доброго

Завдання 612 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

6 . Позначте складне речення:

А Мати з Нимидорою порались у хаті, готували вечерю.

Б Вона – це гармонійний спів, дух злагоди і миру.

В Над хатою зійшла вечірня зоря, заграла золотом у яблуневім цвіті.

Г Уночі несподівано знявся північний вітер, небо скоро затяглося хмарами.

Д Осінь, найкраща пора року, пахла з усіх садів.

7. Яке  з речень  НЕ відповідає схемі [ ], і [ ]

А Шелестіли дуби, і смарагдова тиша була.

 Б Зорі чогось затремтіли, і небо стемніло

В Буде чисте небо ніжне і привітне, і земля вбереться  в золоту красу.

Г Запашна, співуча, сповнена музики і квіткових пахощів наша мова.

Д Задощило, і фільмування довелося припинити.

8. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Довкола у природі все дрімало  вибрати

А сади,ліси,поля.

Б і рання мла стелилась по землі.

В схилившись  ніжно до землі.

Г утішаючись  осіннім теплом.

Д все дихало вільно й спокійно.

9. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сонце гойдається в голубих висотах… вибрати

А і зігріває все навколо.

Б освітивши і поле, і ліс.

В воно пускає навколо пустотливі іскорки.

Г хоча навколо біло-біло від іскристого снігу.

Д і все кругом світиться неймовірним вогнем.

10. Укажіть безсполучникове складне речення.

А Котились низом ниви, стелились горбами, повні, свіжі, багаті, та все чужі.

Б Мої дні течуть тепер серед степу, серед  долини, налитої зеленим хлібом .

В Заходило сонце, у вузеньких хутірських вуличках стояла червона курява, усадках варилася на триніжках вечеря, гупали об землю спілі яблука.

Г Війнув холодний вітерець, але Юрій не відчув його дотику.

Д Щасливий, хто сни має милі.

11. Складне речення з різними видами зв’язку є в рядку

 А Якщо придивитися до квіточки каштана, то можна помітити на ній барвисті плями.

Б Щодалі хвиля більшала, проте козаки були байдужі до неї: не первина їм в море ходити.

 В Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів степу моє серце.

Г У верховіттях вітер колобродить, сумує стежка дичками внатрус.

Д Якби мені, мамо, намисто, то пішла б я завтра у місто.

12. Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)

А Мир у світі таки буде  його хочуть усі люди.

Б Минають дні  минає літо.

В Дзюрчали десятки фонтанів  лящали та щебетали всілякі птахи.

Г Небо порізали вогнями стріли  ударив грім.

Д Малі озера блискають незлісно колише хмара втомлені громи.

Завдання 13-18 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ

13.Установити відповідність між склад­ними синтаксичними конструкціями і кількістю умовно простих речень, що вхо­дять до складу їх.

1 Ще кожна нить дзвенить про­мінням в небі, вогнем зеленим грає верховіття, іще поезія гостить у тебе, як на весіллі молодість гостить.

2 На вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове, але потім настає мить, коли вже ні про що не думаєш, коли просто дивишся й не знаєш, що з тобою.

Те єднання землі й неба щемить у грудях тривогою вічності, людина відчуває себе новонародженою перед красою життя, і сяйво добра освічує їй душу.

4 Разом з лелеками приходила вес­на, земля прокидалася й виповнювала­ся знову безліччю істот: жаби кумкали, жайворонки вимірювали піснями ви­сочінь неба, бджоли стрімко проноси­лися над головою, а джмелі особливо довірливо щось проказували до роз­цвіченої кропивки.

А 3  Б 4  В 5  Г 6   Д 7


 

14.Установіть відповідність між головною й видом можливої підрядної частини складного речення.

Головна частина

Вона налаштована так, що…

Вертатися пізно, бо…

Хазяйнує жовтень скрізь, де…

Ви мені здалися молодою, хоч…

 

Вид підрядної частини

А обставинне міри і ступеня

Б обставинне допустове

В причини

Г з’ясувальне

Д місця

15.Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини

Фрагмент речення

…повернувся, незважаючи на те що…

…перестрахувалася, для того щоб…

…ударив так, що…

4  …заспокоївся, бо…

 

Вид підрядної частини

А з’ясувальна

Б обставинна мети

В обставинна способу дії

Г обставинна причини

Д обставинна допустова

 

 

16. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)?

Слова, (1)давно (2)забуті,(3)хотів я в кожнім серці (4)пробудити.

А прислівник                                   

Б дієприслівник
В дієприкметник                            

Г особове дієслово
Д 
неозначена форма дієслова

 

17. Доберіть приклад до кожного виду підрядної частини складнопідрядного речення.

Вид підрядної частини

означальне
2 з’ясувальне
3 обставинне міри й ступеня
4 обставинне причини

 

Приклад речення

А І важко було зрозуміти, чи жартує вона.

Б Була така хвилина, коли небо тривожно світилося червоною загравою доменних плавок.

В Допомога прийшла звідти, звідки її ніхто не чекав.

Г У хаті зовсім стало темно, що хоч очі виколи.

Д Не грій гадюки за пазухою, бо вкусить.

18. Доберіть приклад до кожного типу складного речення (розділові знаки пропущено).

Тип складного речення

складносурядне
2 складнопідрядне

3 безсполучникове
4 з різними видами зв’язку

 

Приклад речення

А Не забувай добре ім’я краще за будь- яке багатство.

Б Незабаром женитимемо а вони й досі розуму не дійшли.

В Ішли вони асфальтом потім бруківкою потім якоюсь стежкою попід лісом.

Г Він грав комічні ролі в аматорських виставах і казали що в нього непогано виходило.

Д У задніх рядах де стояли парубки пробіг легенький смішок.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу