5-В Українська література

 ЕЛЕКТРОННА ВЕРСІЯ ПІДРУЧНИКА

https://pidruchnyk.com.ua/1682-5_ukrlit_arhupova.html




Павло Тичина. «Гаї шумлять…». «Не бував ти у наших краях!». Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора. Мелодійність віршів Павла Тичини.


“Гаї шумлять”: образи

Зорові: гаї, хмарки, небо, дзвін, ниви, ластівка, трави, річка, небокрай.

Слухові: співаю, шепіт трав, музика.

Образи      Художні засоби, приклади

Гаї, гай     Шумлять; мріє над річкою (метафора)

Хмарки     Біжать (метафора)

Дзвін         гуде, думки пряде — Над нивами (метафора)

Ниви         Ниви-приливи (метафора)

Трави        Тихий шепіт трав голублячий (епітети з метафорою)

Небо Неба край — як золото (порівняння)

Ріка  Горить-тремтить ріка, як музика (метафора з порівнянням)

Автор (ліричний герой)  Я йду, іду — зворушений (епітет)

Надзвичайно поетична картина природи змальована у вірші П.Тичини “Гаї шумлять”. Твір сповнений світла, радості, повноти життя.

І на завершення – завжди вражаюча картина сонця, що заходить над рікою, залишаючи на воді золоту доріжку та свої відблиски, Ніби розколовся навпіл сонячний диск-одна частинка у небі, а друга-на тихій гладіні води. Це сонячне золото заповнює душу, спонукає до творення краси й добра.


Євген Гуцало. «Зірка». «Журавлі високі пролітають…». Виразне читання поезі


ПЕРЕГЛЯНУТИ ВІДЕО  

https://www.google.com/search?sca_esv=600253289&rlz=1C1SQJL_ruUA864UA864&sxsrf=ACQVn0_zyT8wI_sOPuzmpQTLCdr05v-pnw:17058592

29.30.01

Євген Гуцало. «Зірка».

Жанр: пейзажна лірика.

Тема: зображення зіркової ходи небосхилом.

Основна думка: демонстрування краси срібної зірки та нічної природи рідної батьківщини.

персоніфікація – Із коромислом по воду аж до моря зірка ходить;  зірка йде по воду, весело сміється, зірка йде з водою.

епітети – срібні руки, чисте срібло,  заквітчану у місяць, срібна Україна

метафори – срібло з відер ллється, заквітчана у місяць Україна.

повтори: зірка йде, ллється срібло.


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник стор.132, 136-137 (виразно читати поезії) 

ПИСЬМОВО   стор.135, завдання 4 та 8




22.01.24


 Тема.Тарас Григорович Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати»

 

Вірші вивчити напам'ять


 КОНТРОЛЬНА РОБОТА

УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ

 

  1. Приказкою є речення …

А) Свій край – як рай, а чужина – домовина.

Б) Бачили очі, що вибирали.

В) Скажи мені, хто твій друг і я скажу, хто ти.

Г) Плачем горя не зміниш і в сльозах не втопиш.

 

  1. Коли полум’я згасло, усі побачили … («Неопалима купина»)

А) від куща залишився попіл;

Б) кущ зник із пагорба;

В) на кущі з’явилися нові квіти;

Г) кущ залишився неушкодженим.

 

  1. Народний твір «Про Зоряний Віз» є зразком …

А) легенди;              Б) міфу;                    В) переказу;                 Г) казки.

 

  1. Епітет використано в рядку …

А) Мавка підбігла до козеняти, швиденько перев’язала йому ніжку й, підтримуючи збоку, повела його до кущів.

Б) Усі мешканці лісу заворушилися.

В) Під старим, спорохнявілим дубом її спіткав Лісовик.

Г) Хто тікав з поля, хто ховався в нору, хто шукав схови в дуплах або ж біг до очерету…

 

  1. Оберіть правильну послідовність істот, з якими пес хотів потоваришувати. («Чому пес живе коло людини?»)

А) лев, вовк, людина, ведмідь;

Б) вовк, ведмідь, лев, людина;

В) вовк, лев, людина, ведмідь;

Г) ведмідь, лев, людина, вовк.

 

  1. Народну прикмету передає прислів’я …

А) Чужі гроші не гріють.

Б) Як жнуть укупі, то не болить у пупі.

В) Не той урожай, що на полі, а той, що в коморі.

Г) Багато зірок – на погоду, нема зірок – буде дощ.

 

  1. На скількох мовах уміли говорити запорожці? («Про запорожців»)

А) 20;                      Б) 10;                     В) 15:                       Г) 5.

 

 

  1. Лоскотон «ходив по всій країні і носив з собою сміх» у … («Цар Плаксій та Лоскотон»)

А) кишені;              Б) гаманці;                В) розмальованій торбині;         Г) долонях.

 

  1. Озеро Синевир згадано у легенді …

А) «Як виникли Карпати»;                                 Б) «Берегиня»;

В) «Неопалима купина»;                                       Г) «Чому пес живе коло людини?»

 

  1.  Маруся відволікла нацькованих на неї собак, випутивши … («Мудра дівчина»)

А) горобця;                   Б) зайця;                     В) лоша;                   Г) цапа.

 

  1.  Порівняння використано у вислові …

А) Не носися з вогнем, бо сам спечешся.

Б) Дай свині роги – людей поколе.

В) Сліпій курці все просо на думці.

Г) Зимнє тепло – як мачушине добро.

 

  1.  Поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка утворюють якесь слово або фразу, називають …

А) загадкою;               Б) акровіршем;             В) прислів’ям;        Г) приказкою.

 

  1.  Для голосування за царя звірів використали … («Цар Лев»)

А) ягоди та гриби;                                              Б) ліщину та жолуді:

В) горіхи та шишки;                                          Г) насіння та яблука.

 

  1.  Прочитайте рядки.

 

  1. К н я з і в н а
  2. (входить)
  3. Мамо! Тато! Не журіться …
  4. Ви навколо подивіться …

 

Ремарку позначено цифрою …

А) 1;                          Б) 2;                            В) 3;                           Г) 4.

 

  1.  Кілька разів у казці «Летючий корабель» повторюється вислів …

А) Військо в лаву стало – як перемите!

Б) Дурень сидить на лаві та й журиться …

В) – То оце мій меч – а його голова з плеч!

Г) … я за вас усіх поїм, ще й мало буде!...

 

  1.  Братом і сестрою в акровірші Л.Глібова «Хто сестра і брат?» названі …

А) осика й сорока;                                       Б) галушка й вареник;   

В) гречка і просо;                                        Г) пташка і муха.

 

  1.  Оберіть зі списку літературну казку.

А) «Ох»;   Б) «Летючий корабель»;     В) «Фарбований лис»;  Г) «Лисиця та Рак».

 

  1.  Народними переказами є всі названі твори, ОКРІМ …

А) «Про запорожців»;                                   Б) «Прийом у запорожці»;

В) «Сила рідної землі»;                                 Г) «Як Сірко переміг татар»

 

  1.  Микита послухав … («Микита Кожум’яка»)

А) Батька;                                                             Б) дванадцятьох парубків;

В) дванадцятьох дідів;                                        В) дванадцятьох дітей.

 

20. Співзвучне закінчення рядків у вірші називається …

А) ритмом;                Б) римою;                  В) строфою;               Г) паузою.

 

  1.  Мовою автора у казці «Фарбований лис» є слова …

А) Ой Господи! Так се ти маєш бути наш добродій, наш цар…

Б) Господи! Що стало? Усі співаки одразу затихли.

В) Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важне сказати.

Г) То вже хіба б ти перекинувсь у блоху, щоб тебе не побачили.

 

  1.  Восьма зірка із сузір’я Віз символізує … («Про Зоряний Віз») 

А) душу вдови, що хворіла;

Б) душі чоловіків, що зустрічалися дорогою;

В) душу дівчинки за її щедрість;

Г)  душу собаки, що перекинув глечика.

 

  1.  Установіть відповідність між загадкою та її відгадкою.

 

1) Мовчить, а багатьох людей навчить.                                     А) Гарбуз

2) Білий камінь у воді тоне.                                                         Б) Черепаха

3) Повна хата людей, а не знайдуть дверей.                              В) Книжка

4) Куди ходить – за собою хату водить.                                     Г) Сіль або цукор

 

  1.  Установіть відповідність між терміном та його визначенням.

 

А) Міф                                1) розповідь казкового чи фантастичного характеру про

                                           надзвичайну подію чи окремих людей;

 

Б) Легенда                        2) усне оповідання про історичні події та їхніх героїв;

 

В) Казка                           3) розповідь, яка передає уявлення наших предків про

                                          походження Всесвіту, його будову, явища природи, про

                                          богів і духів, різних фантастичних істот;

 

Г) Переказ                       4) невелика розповідь про незвичайні, вигадані, часом

                                          фантастичні події, яка закінчується щасливо.

 

 

  1.  Розташуйте наведені нижче події казки «Мавка Вербинка» у часовій послідовності.

 

А) Зустріч Лісовика з Вербинкою;

Б) Мавка Вербинка врятувала лісника;

В) Лісник відніс козеня додому;

Г) Забігло до того лісу кілька здорових сірих вовків;

Ґ) Лісник падає в яму з вовками;

Д) Хухи кличуть на допомогу;

Е) Ото веселий був бенкет у лісі тої ночі.

 

  1.  Вставте пропущені слова або словосполучення.

 

Письменники та письменниці, щоб захопити читача/читачку дією та висловлюванням, пишуть драматичні твори.

_____________________________________ - це твір, призначений для постановки на сцені.

Персонажів такого твору називаємо ________________________________.

Вони спілкуються між собою, розповідають епізоди свого життя, міркують наодинці вголос, співають, танцюють.

Драматичний твір поділяють на ______________ або ____________________. Кожна з них відбувається в іншому місці.

Різновидом драматичного твору є _______________________________. Її також створено для постановки на ____________________.







Тема уроку. Образи фантастичних істот у казках. Дійові особи та побудова казки. Василь Королів-Старий. Казка «Мавка Вербинка». 


Словник казкових героїв.

1) Водяник — злий дух (зображуваний у фольклорі як дід із сивою бородою), що

живе в озерах, річках тощо і приносить людям нещастя.

2) Лісовик — той, що живе в лісі.

3) Мавка — казкова лісова істота в образі чарівної голої дівчини з довгим

розпущеним волоссям.

1. Бинда — стрічка.

2. Вискусовують — тут: ховаються, уникають.

 

Бесіда за змістом казки

Моя домівка — ліс густий,

А все, що в нім, — моя сім'я;

Вовки, лисиці, Хух малий,

Коза, куріпки і змія,

А відгадаєте, хто я?

Прочитавши акровірш, саме про неї, Мавку, ми і почнемо розмову. Якою постаєМавка Вербинка перед вами?

 

1. Про яких Мавок ще згадує у казці письменник?

2. Про яких казкових персонажів йдеться у казці?

3.  Що зробила Мавка, угледівши мисливців?

4.  Прочитати цитати до характеристики Лісовика.

5.  Що трапилося із Зайчиком?

6. Чим допомогла Зайчикові Мавка?

7. Як урятувалася кізонька Вербинка?

 

Завдання: відтворити літературний портрет Мавки за допомогою опорних слів.

Очі: «...темні очі, що були, як фіалки або фіалова тінь...».

Волосся: «...її довге темно-синє волосся, що відблискувало, як гайвороняче

крило...»..

Руки: «...ніжні, білі,як лілеї,..».

Голосок: «...неначе задзвонили навколо сині дзвіночки...», «..ніжний...».

Прочитати уривок від слів ...Вербинка знала, що він — добрий...

до слів...підштовхує їх до вбивства безневинних створінь.

Аргументуйте свою думку, прочитавши уривок. А як ви думаєте?

8.  Кому допоміг лісник?

9.  Як наказав вовків лісник?

10. Тож якою постала Мавка у казці «Мавка Вербинка»?

Портрет Мавки. «Незвичайно гарна дівчина з темними очима, як фіалки; довге темно-синє волосся, що виблискувало, як гайвороняче крило, довгі світло-зелені шати, ніжні, білі, як лілеї, руки і голос, неначе задзвонили навколо сині дзвіночки».

Авторська характеристика: добралагіднадбайливатурботливатовариськанебайдужавірнасміливавідважна

Вправа «Асоціативна сітка». Записати по одній асоціації до кожної літери слова «Мавка»

М – мила

А –

В –

К –

А –


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Прочитати казку «Мавка Вербинка».

АУДІОКАЗКА

https://www.youtube.com/watch?v=W8P1usYIPl4

Електронний підручник стор. 89-97

2. Лист до літературного героя. Написати листа до Мавки або лісника – персонажів казки «Мавка Вербинка»






31.10.23

Тема уроку.  Казка «Про правду і кривду». Народне уявлення про добро і зло в цій казці

1.Перегляньте відеоурок
https://youtu.be/kF9Ehw8IGTU
2.Прочитайте казку «Про правду і кривду».
3.Запишіть у зошити тему,основну думку.


Тема: розповідь про пошуки правди небожем.

Головна думка: правда і добро завжди перемагають. 

Чому навчає нас ця казка? Які ви висновки для себе зробили?

Казка вчить жити по-правді, не заздрити іншим, не впадати у відчай.

·        Словникова робота

Небіж – син брата чи сестри (племінник);

Піп – священник;

Гребля – споруда, що перегороджує річку;

Вгатити греблю – перегородити річку.

·    

Ознаки казки

Ознаки казки

Приклади

Зачин і кінцівка

Жили колись-то 2 брати: один багатий, другий бідний

Казкові істоти

Чорти

Повтори слів

Ідуть, ідуть – зустрічається їм піп.

Чарівні предмети

-

Магічні числа

Тричі питають про правду і кривду (чоловік, пан, піп);

3 шкоди, які зробили чорти;

3 дерева для греблі; 3 підводи;

королівна за 3 дні одужала.

 

Наявність загадок, завдань, виконавши які герой досягає мети

1.     Загатив греблю

2.     Урятував місто

3.     Вилікував королівну

 

 


·        Установлення послідовності подій

·        1. «Сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають». 2. «Нічого робити небожеві: віддав дядькові всю свою худобу». 3. «Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому». 4. «Впізнав свого дядька, але не показав йому й виду». 5. «Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером». 6. «Прокоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець».

·        Домашнє завдання

Перекажіть текст від імені небожа; перекажіть текст від імені дочки короля.










17.10.2023


Тема. Побудова казки. Дійові особи в казках. Казка «Лисиця та Рак» (додатково: «Цар Лев», «Як Їжак і Заєць бігали наввипередки»).ТЛ: алегорія

1. Опрацюйте теоретичний матеріал с. 37 нового підручника.
НАРОДНІ КАЗКИ ПРО ТВАРИН 
    Найдавнішими вважають казки про тварин.(У байках і казках назви тварин сприймаємо як їхні імена, а тому пишемо з великої букви (Вовк, Лисиця, Рак). )У цих творах звірі, птахи, риби, комахи, плазуни розмовляють і поводяться, як люди. Здається, що ніби розповідається про життя тварин, але насправді йдеться про стосунки між людьми. Такі казки повчають і нас. Тварин наділено однією-двома людськими рисами: лисиця – хитра, підступна й кмітлива; заєць – беззахисний і полохливий, але добрий; вовк – хижий і недоумкуватий. 
    Отже, в образах тварин у народних казках ми впізнаємо людей. Такий художній засіб має назву алегорія (від давньогрецького  – іносказання). Алегорія нібито не вказує на реальних осіб, але водночас виразно натякає на них. 

2. Запишіть у зошити визначення алегорії та вивчіть його. 

АЛЕГОРІЯ - це такий художній засіб, коли в образах тварин у народних казках ми впізнаємо людей. Алегорія нібито не вказує на реальних осіб, але водночас виразно натякає на них. 

3. Прочитати казку «Лисиця та Рак» с. 38-39 нового підручника.
ЛИСИЦЯ ТА РАК 
КАЗКА
    Біжить Лисичка полем. Добігає до річки, аж дивиться – Рак виліз із води на камінь та клешні точить, щоб гостріші були. 
    – Здоров був, Раче! – каже йому Лисичка. – З тим днем, що сьогодні! Це ти, мабуть, збираєшся траву косити, що клешні об камінь гостриш? 
    Привітався Рак та й каже:
     – Я клешнями роблю те, що ти зубами; тому треба, щоб гостріші були. 
    А Лисичка тоді йому: 
    – Тепер я бачу, чого з тебе люди сміються, розказуючи, як ти сім літ по воду ходив, та й ту на порозі розлив! Як можна ходити по світі, коли на ногах зуби? Зізнайся, що люди правду-таки про тебе кажуть!
     – Може, колись те й правдою було, та тепер брехнею стало! Ось коли не віриш, то побіжімо наввипередки. Я тобі ще на один скік уперед ходу дам. Біжимо до тієї осички, що стоїть онде на узліссі. 
    – Як так, то й так, – каже Лисиця. 
    Повернулася до лісу, стала на один скік попереду від Рака та й дожидає, коли той звелить бігти. А Рак, учепившись клешнями за хвоста Лисички, підібгав вісім своїх ніг та й гукнув:
  – Уперед! От Лисичка й подалася вздовж поля. Добігає до осики, повернулася, щоб подивитися, а де той Рак чимчикує. Аж чує позад себе:  
 – Та й забарилася ти, Лисичко! Я вже й на осику лазив, усе визирав, чи скоро ти прибіжиш.     Дуже здивувалася Лисичка, аж рота роззявила.
     – Чи то ж видано! – каже. 
    І більше не глузувала з Рака.

4. Усно виконайте звдання. 
1. Хто є дійовими особами в прочитаних казках про тварин?
2. Чи вдалося Ракові з казки «Лисиця та Рак» провчити Лисичку? Як саме? Чи міг він перемогти по-іншому? 
3. Визначте спільні елементи змісту й форми казок «Вовк і Чапля» й «Лисиця та Рак». 
4. Що спільного в образах Чаплі (казка «Вовк і Чапля») і Рака (казка «Лисиця та Рак»)? Які риси деяких людей ви бачите в образах Вовка й Лисиці, а які  – в образах Рака й Чаплі? 
5. Хто з героїв прочитаних казок про тварин вам сподобався найбільше? Чим саме? 
6. Яку нову інформацію ви дізналися з прочитаних у цьому розділі творів про тварин?

Д/З. Виберіть свій варіант завдання та усно виконайте його. 
 Варіант А. Перекажіть усно казку «Лисиця та Рак» від імені Лисички. Розпочати можна так: «Добігаю я до річки, аж дивлюся – Рак виліз із води на камінь та клешні точить». 
 Варіант Б. Перекажіть усно казку «Лисиця та Рак» від імені Рака. Розпочати можна так: «Виліз я з води на камінь, щоб наточити клешні».
Виконайте тестові завдання 

16.10.2023

Тема. Народна казка, її яскравий національний колорит.Народні уявлення про добро і зло в казках. Тематика народних казок. Алегоричний зміст казок про тварин. Казка «Вовк і Чапля». ТЛ: народна казка, алегорія (практично)

1. Прочитайте теоретичний матеріал підручника с. 36-37. 

НАРОДНІ КАЗКИ 
    Народна казка – один із найдавніших видів фольклору (усної народної творчості). Казки складали в глибоку давнину й передавали від покоління до покоління. Їх створювали сотні й тисячі людей, тому їх і називають народними. 
     Казки вчать, що таке добро і зло; що можна, а чого не можна робити; які вчинки люди схвалюють, а які осуджують. Вчать мудрості, доносять до наших сердець могутній дух предків, їхні погляди на життя. Казки люблять усі: малі й дорослі, бо в казках утілені мрії та завжди перемагає добро. 
    Казки кожного народу відображають його культурні традиції, звичаї. 
    Національний колорит української народної казки відображений у мові, у дрібницях побуту (сопілка, піч, рушник, глечик, віз, човник, булава), у мальовничих пейзажах (похилена верба, червона калина, спокійна річечка, широкий степ, польова доріжка), в укладі життя, переважно сільського. 
     Народні казки мають просту будову: зачин, основна частина (основні події), кінцівка. 
    Казку легко впізнати одразу. Для неї характерний традиційний зачин: «Жили собі дід та баба...», «Було собі три брати...», «Було це за царя Гороха...», «За горами, за морями, за широкими лугами...», «Жилa нa світі однa вдовa...». А закінчують казки зазвичай такі речення: «От вам казочка, а мені бубликів в’язочка»; «І стали вони жити-поживати й добрAа наживати». Майже обов’язковий компонент казки – щаслива кінцівка.  
    Також у казці є трикратні повтори. Наприклад, тричі батько намагається визволити свого сина від лісового царя Оха, тричі Іван-богатир вирушає на бій із триголовим Змієм, окремим персонажам доводиться тричі проходити випробування, відгадувати три загадки, обирати один шлях із трьох тощо. 
     Народні казки – милозвучні, їхня мова барвиста, яскрава, події розвиваються швидко та цікаво. Тому й відтворювати, переповідати такі твори зовсім не складно. 
        Народні казки за змістом поділено на такі групи: 
1. Казки про тварин: тут діють звірі, птахи, риби, комахи, плазуни, які поводяться, як люди.
2. Побутові казки:  тут діють бідний селянин, жадібний пан, працьовита дівчина, зображені в повсякденному житті.
3. Фантастичні казки: тут дійових осіб наділено чудодійною силою, вони користуються чарівними предметами. Змальовано фантастичні події.

2. Запишіть у зошити й вивчіть визначення народної казки та дійових осіб.
    Народна казка (від слів казати, розповідати) – це невелика розповідь про незвичайні, вигадані, часом фантастичні події, яка закінчується щасливо. Вигадка в ній пов’язана з мріями людини про кращу долю. 
    Дійові особи в казці – це ті, хто в ній діє. Ними можуть бути люди, тварини, рослини, явища природи, навіть різноманітні представники недобрих, ворожих людині сил: чорти, відьми, змій або змія. 

3. Прочитайте народну казку «Вовк і Чапля» с. 38.

ВОВК І ЧАПЛЯ
 КАЗКА
     Ішов голодний Вовк. Він, бідний, так їсти хотів, аж в очах йому чорніло. Ішов він, ішов, аж зирк – Чапля стоїть. Підкрався Вовк тихенько – та хап її! Бачить Чапля, що непереливки їй, та й каже: «Дозволь мені, Вовче, хоч перед смертю потанцювати». 
    «Від цього мені шкоди не буде», – подумав Вовк і дозволив: «Танцюй, коли хочеш, тільки швидше, а то я їсти хочу». 
     Чапля перед ним з ноги на ногу перескакує – танцює наче (хоч усім відомо, що чаплі ніколи не танцюють). Скаче, а сама потрошку вбік відходить. А коли відійшла вже далеченько, знялася та й полетіла. 
    Вовк подививсь їй услід та й говорить: «І навіщо мені ті танці здалися, коли я їсти хочу!..»

Д/З. Перекажіть усно казку «Вовк і Чапля». Сформулюйте тему й основну думку цієї казки. Хто з персонажів виявився кмітливішим?




09.10.2023

Тема уроку.  Побутові та фантастичні казки. Засоби художньої виразності в казці. Казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит.




Бесіда за змістом казки

1. Як ви гадаєте, чи був пан справедливим? Доведіть свою думку прикладами з тексту? 

2. Чому, на вашу думку, батько звернувся за порадою не до освічених чоловіків, а до дочки?

 3. Порівняйте відповіді багатого та бідного братів. Про що вони свідчать? 

4. Чи розсердився пан, почувши правильні відповіді на свої запитання? Чому?

5. Як ви гадаєте, чи мають пан і Маруся спільні риси?

 6. Доведіть, що «Мудра дівчина» є казкою. До якого різновиду вона належить? Чому ви так вирішили?

 7. Чи можуть злі сили бути розумними? 


ПИСЬМОВО  Характеристика дійових осіб.

Маруся

Батько

Пан

Брат

Завдання:  назвати риси характеру  і розмістити їх  у відповідні колонки: Маруся, батько, пан,  брат.  Риси характеру: добрий , чесний,    роботящий,   боязливий,   люблячий,   добра, смілива,    кмітлива,  розсудлива ,   винахідлива ,    працьовита,   мудра,  розумна,   ледачий нерозсудливий,  самолюбивий,   зажерливий,   скупий,   дурний,   облесливий.


УСНО.   Зєднайте частини прислівїв.  Які з них відображають головну думку казки?

На панську мудрість…                                  а розум ще далі.

І сила перед                                                      а душа в болоті.

Око бачить далеко…                                      розумом никне.

Голова без розуму…                                       дурень повчає

Тіло в злоті…                                                   мужицька хитрісь.

Розумний учить,                                              як ліхтар без свічки.





02.03..10.2023.

Тема. Народна казка «Мудра дівчина»

Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.

А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли сполучите стрілочками букви і прочитаєте її назву.

123-43

Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою. (Діти знають зміст казки, тому легко виконують завдання.)

Про дівчинку, яка була розумна, кмітлива, дуже любила свого тата і допомагала йому. Вона була з бідної сім’ї, але мудрості мала більше, аніж її дядько багатий і пан.

— Чи відповідає епіграф нашому уроку. (Так, відповідає.)

— Чому? Поясніть. (Бо не багатство красить людину, а її.мудрість.) На сьогоднішньому уроці ми поглибимо свої знання про казку,

розкриємо прекрасні риси характеру, які притаманні нам, українцям. А якщо їх бракує у нас, то ми їх запозичимо у Марусі — головної героїні нашої казки.

Отже, ви повинні:

  • поглибити знання про казку, її особливості;
  • уміти виразно читати казку в особах;
  • любити тата, маму, своїх рідних.

 

1. Слово вчителя.

У багатьох народів світу є казки про мудрих дівчат, жінок, які вирізняються своїм розумом, кмітливістю, умінням перемагали сильних і владних володарів. Згадаймо хоча б Шехерезаду з арабських казок «Тисяча й одна ніч», Василису Премудру та інших. Є така казка і в українського народу.

2. Виразне читання казки «Мудра дівчина».

3. Словникова робота.

Убогий — бідний;

шкода стало — пожалів;

як кіт наплакав — мало;

позиватися — судитися;

прудкіш — швидше;

хорти — порода мисливських собак;

локіт, ліктів — міра довжини;

гребінь, гребінка, днище — приладдя для прядіння льону, вовни;

гостинець — подарунок;

ґринджоли — санчата;

цап — козел;

прицькуйте — натравіть собак, випустіть собак;

світлиця — кімната;

рундук — ґанок.

4. Обмін враженнями від казки. (Чим сподобалася чи не сподобалася, які моменти запам’яталися найбільше.)

5. Переказ казки.

Перекажіть цю історію від імені дійових осіб казки. Орієнтовний переказ.

— Я — бідна дівчина Маруся. Мій дядько позичив моєму батькові корову. Ми за неї відробили, а дядькові стало шкода худобини, став він вимагати її назад. Батько не погодився, пішли вони судитися до пана. А пан не захотів думати та й задав загадки. Я ті загадки батькові допомогла розгадати, а пан, дізнавшись про це, дуже розсердився й дав іще складніші завдання…

— Я — вбогий собі чоловік. Є у мене багатий брат. От раз, дивлячись на нашу бідність, запропонував він мені корову, щоб я потім відробив. Відпрацював я чесно за корову, а братові стало шкода худоби, то й почав він вимагати її назад. А мені теж шкода своєї праці. То ж пішли ми позиватися до пана. Пан не захотів мудрувати, дав загадки розгадати. Та такі важкі! Добре, що в мене є розумна дочка Маруся, яка їх усі й повідгадувала…

— Я — заможний, поважний чоловік. А мій брат — вбогий. Пожалів я його, дав корову, щоб діти молочком поласували. Відробив він мені за корову. Але я собі подумав: скільки там тієї праці, а то ж таки корова! Поласували — та й годі! Заберу-но я своє добро назад! А брат не захотів віддавати, довелося йти до пана, щоб розсудив. Панові не захотілося думати, от він і задав загадки. Я думав — легкі, а вони виявилися непростими. Не розгадав я! Зате моя племінниця Маруся допомогла батькові усе відгадати…

— Я — великий пан на всю округу. Селяни мене дуже поважають, приходять за порадами чи щоб розсудив їх. От якось прийшли двоє братів — корову не поділили. А мені не захотілося розбиратися, от я і дав їм загадки, щоб розгадали. Хто правильно відповість — того й корова. Оце вам і весь суд. І що ж ви думаєте? Відгадав не багатий брат, який хвастався, що все знає, а бідний.

Зачепило мене за живе… То й почав розпитувати, чи сам той чоловік додумався, чи хто допоміг. Бідний брат і зізнався, що дочка Маруся допомогла. Тут я ще більше розсердився — як, мене, багатого й розумного, якась проста селянська дівчина перехитрила?..

6. Проблемне питання.

Поясніть, чи розкривають суть оповідання такі прислів’я й чому:

І сила перед розумом никне.
Хто багатий, той не любить дати.
Що в печі, те й на столі.
Молоде орля, а вище старого літає.
Розумний батько сина спитати не соромиться.
Сім раз відмір, а раз — відріж.
Вміння і труд все перетруть.
Хвастала кобила, що з возом горшки побила.
То не козак, що боїться собак.

Характеристика дійових осіб. На дошці записані слова.

Маруся

Батько

Пан

Брат

добра, смілива, кмітлива, розсудлива, винахідлива, працьовита, мудра, розумна

добрий, чесний роботящий, боязливий, люблячий

ледачий, нерозсудливий, самолюбивий

зажерливий, скупий, дурний, облесливий

Учні називають їхні риси характеру, записують слова у відповідні колонки.

  • Яким виявив себе пан у змаганнях з Марусею на кмітливість? Про що це говорить?
  • Як би ви ще назвали Марусю, окрім мудра?

 

7. Підведення підсумків.

— Що здалося вам смішним, дотепним у казці й чому?

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Олесь Кмітливець потоваришував з Марусею і просить вас допомогти схарактеризувати мудру дівчину й довести козакові Мамаю, що вона справді така.

ukrainska_literatura_5_klass_3

Домашнє завдання

Навчитися виразно читати і переказувати казку «Мудра дівчина» (можна за ролями); зробити ілюстрації до неї; для ІІІ—IV рівня — придумати продовження казки; 


26.09.2023

Тема. Що не казка, то нове диво! Жанрова специфіка фольклорної казки. Різновиди казок, їх характерні ознаки
1.     Творче завдання: зі слів скласти прислів’я: 
ü слабких, злість, зброя;
ü руйнує, добро, будує, зло;
ü слово, людині, палиця, допомагає, добрій, не допоможе, лихій;
ü вчить, на, жить, як, казка, світі

Світ дивовижний вас вітає!
Всіх тих, хто вдумливо читає.
І тих, хто любить мандрувати
Та прагне більше пізнавати.
Кмітливих, добрих і відважних,
А ще, звичайно ж, і уважних
Він звеселить і причарує,
Окрилить тим, що подарує
Казок барвистий хоровод.
Ми на шляху у Світ Казок!

«Що не казка, то нове диво!  Жанрова специфіка фольклорної казки. Різновиди казок, їх характерні ознаки».

1.     Вступне слово вчителя
       Казковий світ – чудовий світ! Найпопулярнішим та найулюбленішим жанром серед дітей є казка. Мабуть, немає у світі людини, яка б не любила або не знала хоча б однієї казки. Так уже повелося, що у всі часи і у всїх народів довгими зимовими вечорами, коли за вікнами лютувала хуртовина і мороз розмальовував шибки химерними візерунками, люди слухали історії, в яких реальне життя поєднувалося із тим, до якого вони прагнули. Ці розповіді, створені народною фантазією, передавалися від уст до уст: батьки – дітям, діти – своїм дітям … Довгий час вони подорожували від села до села, від міста до міста, від однієї країни до іншої, поки не були записані в рукописи, звідки й потрапили до книг. Така історія життя народних казок, знайомих кожній людині з раннього дитинства.
        А у давній африканській притчі «Як з’явилися у людей казки» розповідається: «Миша могла проникнути усюди. Вона була в палацах багатіїв і в оселях бідняків. Її маленькі блискучі очки стали свідками багатьох таємниць. Яким би надійним не було сховище, миша все одно туди проникала. І ось одного разу вона вирішила сплести собі казки з усього того, що бачила на своєму віку. Кожну казку миша одягла в яскраву сукню – чорну чи білу, червону чи синю. Так казки з’явились в мишачій хаті. Своїх дітей у неї не було, і казки їй замінили їх.
        Одного разу отара овець проходила по тому полю, де була мишача хатка, і якась вівця вибила ногою двері мишачої хатки. Казки вибігли звідти і розбіглися по всій землі.»
         І таки справді, казка – колективне творіння народного розуму і таланту, сплетене із найрізноманітніших таємниць, уявлень про світ, із мрій про перемогу над злими силами і щастя, яке кожен уявляє по – різному.
2.     Словникова робота
Казка (від «казати»,  «розповідати») – один із основних жанрів усної
народної творчості (фольклору), розповідний твір про вигадані, здебільшого фантастичні події, які сприймаються і переживаються як реальні. (Слайд 5)
3.     Вікторина «Що ми знаємо про казку?»
Ø Якими словами розпочинаються казки? ( Жили-були…, Десь-колись …)
Ø Як одним словом називають початок казки? (Зачин)
Ø Де найчастіше відбувається дія казки? (За тридев'ять земель, у тридесятому царстві…)
Ø Які числа часто повторюються в народній казці? (3, 7, 9…)
Ø Окрім дійових осіб у казках діють ще й чарівні предмети. Назвіть їх.
         (Килим-літак, дзеркальце, скатертина-самобранка, каблучка …)
Ø Кого з фантастичних героїв казок ви могли б назвати? (Баба Яга, джин, Чудо-Юдо …)
Ø А як зазвичай казки закінчуються? (Перемогою добра над злом, здійсненням бажань головного героя…)
Ø Які слова ми читаємо в кінці казки? («І стали вони жити-поживати та добра наживати», «Ось і казочці кінець, а хто слухав – молодець»)
Ø Як одним словом ці слова називаються? (Кінцівка)
4.     Висновок: особливості казок (Слайд 6)
·        Дія казки відбувається в особливому вигаданому світі
·        Характерні чарівні предмети, які допомагають героям у випробуваннях
·        Присутність фантастичних героїв
·        Повторення магічних чисел: 3, 7, 12
·        Певні вислови, що мандрують із казки в казку: красна дівиця, добрий молодець
·        Завжди закінчується добре, перемогою добра над злом
5.     Будова казки:
·        зачин,
·        основна частина,
·        кінцівка (Слайд 7)
6.     Робота з опорною схемою «Різновиди казок»
         Казка виконує надзвичайно важливу роль у формуванні нашого   
         світогляду, у сприйнятті  навколишнього світу.
         Давайте познайомимося з видами народних казок. (Слайд 8)
        Казки про тварин
Це найдавніші серед казок. У всіх казках про тварин є чарівний елемент – звірі, птахи, риби розмовляють у них людською мовою і поводяться як люди.  Казки про тварин цікавили багатьох учених і письменників світу. На Україні, зокрема, вивчивши «звіриний епос», створив свою славнозвісну збірку «Коли ще звірі говорили» Іван Франко. 
У фольклорі слов’янських та західноєвропейських народів казок про тварин порівняно небагато. А от у народів Америки, Австралії, Азії, Африки їх без ліку. В кожній країні у казках живуть «свої» тварини. В Європі – це вовк, ведмідь, заєць, кінь, собака, кіт, півень, орел, ворон, в Азії та Африці – лев, тигр, слон, мавпа, папуга, в Австралії – кенгуру. 
        Чарівні або фантастичні казки
В казках діють чарівні сили, чарівні предмети, відбуваються чарівні перевтілення.  Герої здійснюють дивовижні подвиги, вбивають чудовиськ, дарують людям вогонь і живодайну воду, навчають їх ремесел, рятують від смерті, завжди виходять переможцями, їм допомагають фантастичні добрі істоти. Повторюються магічні цифри «3» , «7». У будь – якій чарівній казці відбилися уявлення народу про добро і зло.
        Побутові казки
Ці казки люди почали складати на пізніших етапах своєї історії. Їхні герої – бідні селяни, наймити, солдати – це найчастіше герої позитивні.
Вельможі, пани, багаті хазяї, купці теж герої побутових казок, але герої  - негативні. В цих казках немає фантастичних перетворень, чарівної вигадки, ситуації – реальні.
     Ми вже побачили, що казки надзвичайно різноманітні. Вчені- фольклористи взялися до вивчення казок різних народів світу і побачили в них дуже багато спільного. Це пояснюється тим, що довгий час фантастичні розповіді передавалися з покоління в покоління, доповнювалися, змінювалися. В багатьох народів світу є схожі казкові історії. Казки різних народів світу схожі між собою тому, що бажання та прагнення, надії та мрії усіх народів схожі. Усі народи хотіли, хочуть і хотітимуть жити в мирі, прагнуть свободи і щастя. І про все це розповідалося, розповідається й довіку буде розповідатися в казках, що їх складали, складають і складатимуть народи світу.  
7.     Ознайомлення з поняттям  «мандрівний сюжет». (Увага учнів акцентується на історіях, спільних сюжетах, які трапляються у фольклорі різних народів).
Мандрівний сюжет – спільні історії, сюжети, які трапляються у фольклорі різних народів. (Слайд 9)
8.     Відгадай казку за малюнком
Методичний коментар: можна дати дітям випереджальне завдання – учень (учні) демонструє свої ілюстрації, а клас відгадує казку. (Слайди 10 - 15)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.     Літературна вікторина  «Мої знання про народну казку» (Слайд 16)
·        Що таке казка?
·        Навіщо люди складають казки?
·        В казках зображуються реальні чи вигадані події?
·        Які види народних казок ви знаєте?
·        Назвіть найдавніший вид казок.
·        Чим побутові казки відрізняються від чарівних?
·        Які герої діють у побутових казках?
2.     Робота з епіграфом. Зверніть увагу, будь-ласка, ще раз на слова російського казкаря П.Бажова, що стали епіграфом нашого уроку.
           - Як ви поясните, навіщо потрібна стара казка?
- Що найцінніше в казці? Що в ній є таке, що потрібне й сьогодні, і  
  буде потрібне завжди?
3.     Про кого йдеться мова?
В ліс по стежці я ходила,
Сірого вовка зустріла.
До бабусі завітала
І її я не впізнала.
Очі, зуби – все страшне!
Чи впізнали ви мене?      ( Червона шапочка)

У бору моя хатинка,
Приведе туди стежинка.
В мене кістяна нога,
Звуть мене …   (Баба Яга.)
Моя казка всім відома,
У семи живу я гномів.
Стан тонкий, тендітна ніжка .
Хто я, друзі? …    (Білосніжка)

На бал я мріяла потрапити завжди
Та шлях закритий був мені туди.
У шати одягла мене хрещена
Й подарувала туфельку для мене.
Вона блищить у сяйві кришталя.
Тож, здогадайтесь як моє ім’я        (Попелюшка)
4.     Висновок
У казці гармонійно поєднуються реальне й фантастичне, зачаровуючи нас красою рідного слова – мудрого, доброго, оптимістичного. Споконвіку старші покоління передавали в казках своїм нащадкам власний світогляд, моральні принципи, мрії про нездоланність добра і правди, про щасливе життя.
·        Казка є скринькою Божого добра. В народних казках висміюються вади та негативні риси: жадібність, лінощі, хвалькуватість.
·        Казка є колективним творінням народного розуму й таланту. У  ній завжди перемагає  добро.
·        Казки повчають і розважають. Їх люблять  читати,  слухати  малюки і дорослі.

 19. 25..09.2023

.Усна народна творчість.Прислів'я та приказки.Народнізагадки.

1.Попрацюйте з презентацією.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-zagadki-prisliv-ya-prikazki-37159.html

2.. Перегляньте відео

https://youtu.be/YrfRNPz-xI0?si=0PQANj-RXQtC51YA

3. Опрацювати матеріал у підручнику ст.113-117. 



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу