9-А Українська мова
Тема: Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язками
- Що таке речення? (Речення – це синтаксична одиниця, оформлена за законами даної мови, що виражає закінчену думку; найменша комунікативна одиниця)
- Які ви знаєте речення за будовою? (Прості і складні)
- Яке речення називається простим? (Що має одну граматичну основу)
- Складне речення – це…(Речення, яке має дві або більше граматичних основ)
- Індивідуальна робота з картками (перевірка домашнього завдання)
Картка № 1
- Спишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки та розкриваючи дужки. Знайдіть цитати, поясніть уживання розділових знаків.
Повсякчас, навіть коли Україну злії люди робили для її дітей мачухою, і тоді вона залишалася дорогою вірним її синам. Тарас Шевченко (не)мало зазнав лиха за неї, але любов до (матері)України горіла в його серці (не)вгасимим вогнем, бо нема на світі України, (не)має другого Дніпра!
Царственно красива ця земля писав колись про неї французький письменник Бальзак.
Був захоплений і російський художник Васнецов. Я споглядав багато красот землі казав він але нічого подібного (ні)де (не)знаходив і певний, що й не міг би знайти (П. Панч).
Картка № 2
- Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. Знайдіть цитати та підкресліть їх.
Відомий український педагог Василь Сухомлинський сказав щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжно величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити. Народна мудрість стверджує, що насильно милим не станеш. В. Сосюра говорив про рідний край як не любить той край, що дав тобі і силу, і гострий зір очей, і розум молодий, і далі, що тобі красу свою одкрили, і моря голубий, розгаданий прибій.
- Словниковий диктант
- Перепишіть слова, вставляючи, де треба, на місці крапок пропущені букви.
(Один учень працює біля дошки, решта - в зошитах)
Тиж…невий, форпос…ний, піз…но, виїз…ний, чес…ний, віс…ник, нещас…ний, корис…ний, жаліс…ний, щас…ливий, розіс…лати, кіс…лявий, хваст…ивий, со…нце, сер…це, реміс…ник, ляс…нути, пис…нути, тріс…нути, вис…нути, аген…ство, декаден…ський, ровес…ник, контрас…ний, прихвос…ні, очис…ний, влас…ний, ціліс…ний, шіс…десят, совіс…ний, хрус…нути, шіс…надцять, ус…ний, випус…ний, зап’яс…ний, пес…ливий.
Складним називається речення, яке утворене з двох або більше частин, об’єднаних змістом та інтонацією. Наприклад: І знову осінь я зустрів в просторах жовтня зимно-синіх, під лютим батогом вітрів летить отара хмар осінніх (Є. Маланюк).
Частини складного речення можуть з’єднуватися за допомогою сполучників або без них.
Складні речення (СР) утворюються як із двоскладних простих речень, так і з односкладних. Між частинами складного речення встановлюється смисловий зв’язок.
Залежно від типів сполучників складні сполучникові речення поділяються на дві групи:
1). Складносурядні речення – у яких синтаксично рівноправні, незалежні одна від одної частини поєднані сполучниками сурядності: Обличчя вершника ховалося за березовим листям, і Катря ніяк не могла його розгледіти (В. Яворівський).
2). Складнопідрядні речення – у котрих нерівноправні частини, з яких одна залежить від іншої, поєднані сполучниками підрядності або сполучними словами: Йдемо стежечкою, що вється між травами до Дніпра (О. Гончар).
В усному мовленні в складному реченні між його частинами роблять паузи. Частини складного речення втрачають інтонаційну завершеність, а інтонацію кінця має все складне речення і вона зосереджена на його останній частині:
Приходив дощ, || а потім було зимно (Л. Костенко).
На письмі частини складного речення, як правило, відділяються одна від одної розділовими знаками: найчастіше комою, а також – тире, двокрапкою або крапкою з комою.
Засобами зв’язку частин складного речення є сполучники або сполучні слова (займенники, прислівники) та інтонація.
Складні речення широко використовуються в науковому й офіційно-діловому стилях мовлення, оскільки мають (порівняно з простими реченнями) ширші можливості для вираження різних синтаксичних відношень. Вони повніше передають думку, точніше виражають зв’язки між явищами.
- Робота з таблицею “Складне речення”
- Робота з підручником
VІІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності
1. Спостереження над мовним матеріалом
- Прочитати речення, заздалегідь записані на дошці. У кожному з речень підкреслити граматичні основи. Назвати речення просте та складні, пояснити, чим вони розрізняються. Вказати, як з’єднано частини простих речень, що входять до складних. Прочитати складні речення, правильно їх інтонуючи.
Я спішу тую мову співучу скоріше почуть і до слів барвінкових припасти душею щасливо (І. Шевченко). Слова я чую барвінкові, і серце щемно завмира (Т. Бартош). Коли ти плекаєш слово, йде воно, як злотонить; калиново й барвінково рідна мова пломенить (Д. Білоус). Комусь українська нагадує мова бурхливий потік навесні, співуче Тарасове слово джерельцем струмує в мені (Т. Синьоока).
2. Попереджувальний диктант
- У кожному з речень підкреслити граматичні основи. Довести, що записані речення - складні. Чи в усіх складних реченнях частини з’єднано за допомогою сполучників? Прочитати безсполучникові речення.
Мова, наша мова, мова кольорова, в ній гроза травнева й тиша вечорова. А для мене, мово, ти мов синє море, у якому тоне і печаль, і горе. Мова, наша мова – пісня стоголоса, нею марять весни, нею плаче осінь. Нею марять зими, й нею кличе літо. В ній криваві рими й сльози “Заповіту” (Ю. Рибчинський).
3. Творче моделювання (групова робота)
- З поданих простих речень утворіть складні, використовуючи потрібні засоби зв’язку й уникаючи повторення слів.
У цьому році на уроках літератури ми вивчатимемо творчість І. Котляревського. Він є зачинателем нової української літератури. Він є автором відомої “Енеїди”. “Енеїду” вважають першим твором нової української літератури. Вона написана народною мовою.
04.10.23.
Контрольна робота.
28.09.2023.
Цитата як спосіб передачі чужої мови
26.09.2023
Тема. Диктант
Перепишіть текст диктанту, знявши риску. На місці .. уставте пропущені літери. На місці ... поставте, якщо потрібно, відповідний розділовий знак. виконане завдання надішліть на ел. пошту kopiya2013@ukr.net
Є прадавні скарби... що на/мертво лежать у землі, і є живі скарби... що йдуть по землі від поколі(нн/н)я до поколі(нн/н)я... огортаючи глибинним чаром людс..ку душу. До таких націонал..них скарбів належить... і наша лірична пісня.
Погортайте сторінки сивих віків... учитайтеся в прості й хвилюючі слова пісен.., віднайдіть золоті ключі мелодій — і вам відкриєт..ся багато по(е/и)тичних таємниць, ви почуєте голоси великих творців... імена яких розгубила історія, і ми навряд чи знайдемо багато сіячів... чия поетична нива... ставши народною... квітує по всій землі у/Українській.
І тільки тоді, крізь тумани часу, окресл(и/е)ться схожа на легенду постат.. творця. До таких славнозвісних постатей і належить народна поетеса Маруся Чурай.
Народжена для любові... вона не знала її радощів... і всі свої надії... усе своє любляче серце по краплині сточила в непереверше(н/нн)і пісні... що й зараз бентежно озиваються в наших серцях... і вражають нас глибиною... і щирістю висловле(н/нн)ого в них почу(тт/т)я, чарівністю мелодій.
І зацвіла, закрасувала калиною на лугах нашого мелосу творчіст.. народної поетеси.
Три віки ходить пісня Марусі Чурай по нашій землі, три віки любові вже подарувала дівчина людям. А попереду... вічність, бо велика любов і велика творчість — не/вмирущі.
19.09.23 4 уроки.
.Тема.Пряма мова.Розділові знаки при прямій мові.
Коментарі
Дописати коментар